lindabrak.reismee.nl

Maya-tempels in Tikal

Woensdag 11 april ging ik samen met Tessa en Ellen op reis naar het noorden van Guatemala om de Maya-tempels in Tikal te bekijken en vervolgens door te reizen naar Belize voor 8 dagen. Om 04:00u moesten we al aanwezig zijn bij de bus naar Guatemala-City (we gingen alleen nog met touringbussen, niet de chickenbus!). Pfff, 04:00u is vroeg als je de avond ervoor pas om 12:00u in bed ligt

Tongue out
Misschien zullen een aantal van jullie nudenken; 'waarom doe je dat dan ook?'. Nou, we wilden met de mensen die nog in Xela bleven een afscheidsdrankje doen, aangezien Tessa daar niet meer terug zou komen en ik ook nog maar voor 2 dagen en daarna zou vertrekken naar Nederland.

Dus moe de bus in. Daar nog een klein beetje geslapen, maar niet veel. De chauffeur reed niet echt prettig en remde elke keer plotseling en hard. Ook gasgeven was een opgave blijkbaar

Undecided
De rit die normaal ongeveer 3,5u duurt, kostte hem een uur of 5. Rond 09:00u kwamen we dus aan in de hoofdstad om vervolgens om 10:00u alweer de volgende bus te nemen richting Flores. Deze rit duurde rond de 8,5 uur. Een hele zit dus. Gelukkig onderweg wel wat kunnen slapen. Op één moment zelfs zo goed dat ik niet in de gaten had dat we een stop hadden. Toen ik wakker werd en om me heen keek, was de bus leeg. Ik keek wel even raar op, maar was zo versuft dat ik ook niet de moeite nam om op te staan. Ellen zag vanuit het restaurant waar iedereen zat dat ik wakker was en kwam naar me toe. Ze zei dat we er al een kwartier stonden en nog maar een kwartier hadden. Volgens haar hadden ze geprobeerd me wakker te krijgen, maar lukte dat niet. Nou, dat noem ik nog eens uniek. Ik, die nooit in bussen en vliegtuigen kan slapen. Maar toch een teken dat ik echt moe was. Hoe kon dat ook anders?

Nadat ik snel wat had gedronken ging de reis weer verder en kwamen we rond 18:30u aan in Flores. Daar hadden we een hostel geboekt, tenminste dat dachten we

Frown
Bleek dat het dus niet zo was en we geen kamer hadden. Gezegd dat we zelfs een boekingsbevestiging hadden, maar degene die dat mailtje had gestuurd werkte er niet meer. En dan is het maar zo, volgens hen. Gelukkig hebben ze ter plaatse nog wel iets voor ons kunnen regelen. Ik de eerste nacht bij twee vreemden op de kamer en Tessa en Ellen samen bij weer iemand anders. En de tweede nacht zouden we dan de beloofde 3persoons kamer hebben. In eerste instantie moesten we meer betalen, maar de man van de receptie merkte ook wel dat we het daar niet mee eens waren. Uiteindelijk dus toch de originele prijs kunnen betalen, en dat mocht ook wel.

Op de tweede dag in Flores moesten we weer vroeg op (05:30u) omdat we met een georganiseerde trip naar Tikal mee zouden gaan. Aangezien het grootste gedeelte van de mensen in het hostel meegingen, scheelde het dat je niet de rest wakker maakte. Die moesten er ook uit. Daarna met een stuk of 12 mensen in een klein busje en met allemaal busjes achter elkaar op naar Tikal. Daar een tour met een gids gehad. En dat was echt geweldig!!!!

Laughing

In Tikal bevinden zich allemaal Maya-tempels die al wel, niet of gedeeltelijk ontdekt zijn. Ze staan in een grote en bosrijke omgeving met veel flora en fauna. Echt een plaatje! En een magische omgeving om in rond te lopen, tenminste dat is mijn mening haha. Ik heb er in ieder geval van genoten. De gids vertelde alles heel levendig en met veel enthousiasme. Dat scheelt ook al heel veel. Op die manier brengt hij dat over naar de groep. Ik heb veel tempels en dieren gezien, zoals een toekan, tarantula, sprinkhanen, soort gordeldier en nog veel meer. Helaas waren we te laat om de dieren te zien ontwaken. Ze schijnen dan uit de tempels te komen. Maar desalniettemin was het een super mooie ervaring! Wat ook erg leuk was, was dat de gids ons op bepaalde punten in een kring zette. Dat moest precies daar. En dan begon hij te klappen en kon je het horen echoen. Maar alleen omdat wij in een cirkel stonden en op die manier het geluid konden weerkaatsen. Echt bijzonder!

De gids nam ons ook mee naar de tempels die we konden beklimmen. Vanaf de hoogste tempel konden we over het park heen kijken. De tempel torent namelijk boven de bomen uit. Vanaf dat punt had ik een prachtig uitzicht over de bomen en overige tempels. Ook kon ik de vogels horen fluiten! En wat heb ik dat gemist... datzelfde geluiddat ik normaal gesproken ook in de achtertuin kan horen! Heerlijk.. We hebben ongeveer tot 12:00u rond kunnen lopen en vervolgens gingen we weer terug naar het hostel, met heel wat foto's meer

Tongue out

's Middags hebben we de bus naar Belize voor de volgende dag geregeld en zijn we lekker rond gaan lopen. In de avond gingen we ergens langs het water eten (Floris is namelijk een eiland). Ook had ik aan de man van de receptie van het hostel gevraagd of we voor de volgende ochtend een taxi konden regelen. Daar zou hij voor zorgen. Ik vroeg hem of hij zeker wist dat hij 's ochtends al aanwezig zou zijn. Ja was het antwoord. Nou, rarara.......

De volgende morgen om 06:00u de wekker (de 3e dag zo vroeg, en dat noemt men vakantie

Wink
) en jullie snappen het al.. geen man te bekennen. Daarom met al onze spullen maar de straat op en een tuctuc zoeken. Wel een geprop met tassen op schoot, maar in ieder geval goedkoper dan een taxi. Had het toch nog voordelen... Om 06:50 waren we bijhet busje (ditmaal een kleine)en we vertrokken meteen aangezien er maar 4 mensen meegingen. Heerlijk allemaal een eigen bankje dus om onderuit te zakken en op naar Belize
Laughing

Wordt vervolgd....

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Commundo