lindabrak.reismee.nl

Trip naar Antigua

Zo mensen, daar ben ik weer. Ditmaal vanuit het koude Nederland

Tongue out
Al ben ik blij om weer thuis te zijn!
Laughing
Laughing
Laughing
Zoals ik in een eerder verhaal al had aangegeven, hebben jullie nog wat van mij tegoed. Namelijk een verhaal over de 5 dagen die ik tijdens Semana Santa in Antigua ben geweest. Dat is dus de week die daar aan Pasen wordt gewijd in tegenstelling tot 1e en 2e Paasdag zoals wij dat kennen. Ik vertrok op woensdag 4 april en kwam op zondag 8 april terug.

Woensdag 4 april

Rond 14:00u zouden we vertrekken vanuit Xela. We gingen met een groep van 16 personen, inclusief de gids. Op dat moment kwam er een hele donkere lucht aan en zagen we het al onweren in de verte. Aangezien onze spullen op het dak van het busje lagen, was ik bang dat mijn backpack nat zou regenen onderweg, en dus ook alles wat erin zat. Ik had een regenhoes voor mijn tas, maar de gids zei dat er nog plastic over de tassen zou gaan. Niet dus.... Hij was op een gegeven moment weg met de chauffeur en ik zei voor de grap tegen Ellen: 'ze zijn zeker nog plastic kopen voor over de tassen'. En ja, daar kwamen ze een winkel uitzetten met plastic in de handen. Daarna konden we vertrekken, maar je raadt het al.... Zonder het plastic op de tassen gedaan te hebben. Volgens de gids moest hij dat ergens anders nog pakken dus na 5 min. stopten we nog een keer en pakte hij opnieuw een stuk plastic. Maar weer ging hij gewoon in de bus zitten en reed hij weg. Nog steeds geen plastic dus. Eenmaal onderweg hield ik goed in de gaten of het niet al regende, want alles zat in mijn backpack en als mijn opladers e.d. nat zouden worden, was ik niet echt vrolijk geweest. Halverwege stopten we voor een sanitaire stop en daar deed de chauffeur het plastic over de tassen heen, EINDELIJK!!! Met een gerust hart het laatste deel van de reis gemaakt dus.

Om ong. 18:30u kwamen we aan in Antigua. We hebben de kamers verdeeld en daarna gingen we met z'n allen eten in het hostel. Nou ja, je kan je misschien voorstellen dat het niet al te vlot gaat als 16 mensen tegelijk eten bestellen. Het kwam er dus ook op neer dat we rond 20:30u aan het eten waren. Daarna nog even Antigua in gelopen en bij een restaurant een drankje gedaan. Allemaal best wel moe van de reis, dus besloten om terug te gaan naar het hostel en de 1e avond lekker vroeg te gaan slapen. Nou ja, lekker.

Undecided
Het bed was hard en dus niet echt comfortabel. Ook lag ik in één van de stapelbedden bovenin. Elke keer als ik me omdraaide hoorde je het bed keihard kraken. Dat was stilliggen dus, want ik was veel te bang de anderen wakker te maken. Niet echt een goede eerste nacht helaas!

Donderdag 5 april

Om een uur of 08:00 opgestaan, omdat we elke ochtend om 08:30u zouden ontbijten met z'n allen. Maar we kwamen er al snel achter dat we geen water hadden. Dat is toch wel erg zuur als er 5 personen op een kamer liggen die toch allemaal in ieder geval hun gezicht willen wassen en de wc door willen trekken.

Frown
Nou vergeet het maar.. daarom 's ochtends al met vreemde mensen overleg gehad over onze plastijden haha
Tongue out
Ook wel weer grappig, maar niet echt waar ik op zat te wachten. Daarna wel een heerlijk ontbijt gehad om dit minpunt van het hostel weer een beetje te doen vergeten.

Vervolgens het centrum in gegaan om de beroemde tapijten te gaan bekijken. Dit zijn kunstwerken op de grond die gemaakt worden van allerlei kleuren zaagsel en die zo neer worden gelegd dat het net tapijten lijken. Ze gebruiken veel kleuren en maken heel veel patronen en figuren. Echt heel gaaf. En als de tapijten klaar zijn, komen er processies langs die eroverheen lopen om het weer te vernietigen. ZONDE!

Surprised
Maar eigenlijk een beetje te vergelijken met het bloemencorso waar ik altijd actief aan meedoe, zoals de meesten van jullie wel weten. Ook hier werken we lange tijd (maanden) aan een wagen die vervolgens na het corso binnen een dag alweer gesloopt wordt. Kon me er dus wel enigszins iets bij voorstellen.

Deze dag 1 processie gezien en wat lijkt me dat zwaar. Tientallen mannen tillen beelden van Jezus op hun schouders en daarachter komen de vrouwen met Maria. Deze dragen ze kilometers lang door Antigua. Tussendoor wordt er gewisseld en dat moet ook wel, want dat is anders niet vol te houden. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik het minder indrukwekkend vond dan verwacht. Maar misschien kwam dat ook wel doordat ze met een half uur voorbij waren en er niet echt veel verschillende dingen te zien waren. Ze komen voorbij schuifelen waardoor je een half uur lang hetzelfde ziet. Maar goed, desalniettemin ben ik toch blij dat ik het meegemaakt heb.

's Avonds heb ik met ongeveer 7 anderen in een heel leuk restaurant gegeten waar live muziek gespeeld werd. Het eten was heerlijk!! Ook de sfeer was goed. Op de muur stonden allerlei schilderingen, echt heel knap gedaan. Daarna gingen we met een aantal mensen naar een kroeg, La Sala. Deze avond zou er live salsamuziek gespeeld worden. Daardoor was het na een tijdje wel heel druk binnen, maar ook wel weer leuk. En op een bepaald moment kwam er een man naar ons tafeltje toe om te vragen of hij z'n glas daar neer mocht zetten. Nou ja, prima. Maar verwacht dan niet dat we ook met je gaan praten. En dat negeren gaat mij heel goed af, zoals een aantal mensen zich prima voor kunnen stellen haha

Wink
Moest daarna ook wel lachen toen 2 anderen tegen me zeiden dat ze zo om mijn gezichtsuitdrukking hebben gelachen. Kan me er iets bij voorstellen. Toen het te druk werd, toch maar weer naar het hostel gegaan, omdat er niet echt ruimte meer was om te bewegen. Die nacht gelukkig al iets beter geslapen!

Vrijdag 6 april

Verrassend, GEEN water op de kamer deze ochtend. Maar wel weer een heerlijk ontbijt op: French toast. Een soort wentelteefjes, maar dan gefrituurd dit keer. Ook met kaneel toegevoegd en wat stroop. Echt te lekker en daarom nog een keer gegeten deze week! HEERLIJK!

Vervolgens ook deze dag begonnen met het bekijken van de tapijten die opnieuw gemaakt waren in de nacht. Ze werken er namelijk veel 's nachts aan. Het verschil met gisteren was echter dat ze nu niet van zaagsel gemaakt waren, maar grotendeels van allerlei bloemen. Weer wat anders dus. Daarna nog wat processies gezien, waarvan er één de kathedraal in het centrale park als startpunt had. We zagen de mannen en vrouwen de zware beelden dus de trappen aftillen, terwijl ze naar buiten kwamen lopen. Dit vond ik wel heel indrukwekkend om te zien.

Later in de middag ben ik met Ellen op pad gegaan voor een cadeautje voor Tessa. We zouden de week erna namelijk met zijn drieën op vakantie gaan naar Belize en tijdens die trip was de verjaardag van Tessa. Daarom wilden Ellen en ik hier alvast een leuk en origineel cadeau kopen. In het park dachten we dat het ons wel zou lukken, maar zoals jullie al eerder gelezen hebben; niets is hier wat het lijkt

Tongue out
We zagen een vrouwtje zitten die hele leuke armbandjes maakte met namen erin gemaakt. Dus, wij wilden een bandje voor Tessa kopen met haar naam erin. Zo gezegd, zo gedaan. Maar het begon op dat moment te regenen en wij hadden dus niet zoveel zin om erop te wachten. Aangezien we er de volgende dag ook nog zouden zijn, vroegen we of ze er dan weer zou zitten. Ja, dat zou ze. Nou, jullie voelen hem alweer aankomen.... Inderdaad, ze was er niet!!! Dus helaas, daar ging ons originele idee ... maar we hebben niet te lang getreurd en de volgende dag alsnog twee leuke andere dingen kunnen vinden gelukkig!

Zoals ik net al aangaf, begon het op een gegeven moment te regenen. Wij snel naar het hostel en naar de kamer. Waar ik al bang voor was toen we daar aankwamen op de eerste dag, was waarheid geworden. Het dak lekte. En wiens bed was inmiddels nat? JUIST! Ik was weer de (on)gelukkige..... en het stomme is dat ik het meteen al gezegd had. 'Als het gaat regenen, lekt het hier waarschijnlijk.' En ja dus. Daarom maar even droog beddengoed gevraagd en mijn matras laten drogen in de hoop dat het 's avonds al aardig opgedroogd zou zijn.

In de avond was de grootste processie van allemaal, maar eigenlijk had ik er niet zo heel veel zin in. Die andere overdag vond ik namelijk ook niet heel indrukwekkend. Toch gegaan en dat was maar goed ook. Deze keer was het echt super!!!!! We waren op aanraden van de gids vroeg voor de kathedraal gaan staan, omdat dit volgens hem de beste plek was. Nou, dat klopte. Omdat het donker was, hadden alle beelden lichtjes en stonden de mensen langs de kant met allemaal kaarsjes in hun handen. Wat een sfeer geeft dat! En toen het grootste beeld bij de kathedraal was, stopten ze. Daarna werd een lied gezongen en een gebed opgezegd. Ik moet toegeven dat ik daar met kippenvel naar stond te luisteren. Ik verstond er natuurlijk helemaal niets van

Wink
maar WOW wat een gevoel geeft dat als alle mensen om je heen tegelijk dat gebed mompelen. Daar sta je dan als nietig wezen tussen. Echt een super ervaring en de mooiste processie van de hele week! Helaas begon het opnieuw te regenen en ben ik snel naar het hostel terug gegaan voordat iedereen ging lopen en ik in de meute zou zitten.

Zaterdag 7 april

Vandaag om 06:00u vertrokken om de vulkaan Pacaja te beklimmen. Ik heb al eens eerder genoemd dat er bij deze vulkaan een kans zou bestaan om lava te zien. Helaas is dat niet gelukt maar het was wel echt een top ervaring!!! Na een klim van ongeveer 1u 45 min. kwamen we boven (met onderweg irritante mannetjes die je een lift te paard aanbieden en die gewoon achter je blijven lopen, ook al wil je niet). Eenmaal daar hadden we een geweldig uitzicht op andere vulkanen en de omliggende omgeving. Ook was er gesteente te zien van opgedroogd lava. Echt heel mooi! Ik kan het bijna niet uitleggen, daar heb ik echt foto's voor nodig. En die heb ik genoeg, want ik heb hele shoots gedaan haha

Cool
Na marshmallows geroosterd te hebben boven de hitte van de vulkaan, gingen we weer terug naar beneden, nog steeds genietend van de mooie omgeving. Beneden gekomen merkte ik dat ik toch best wel uitgeput was en was ik blij dat we meteen terug gingen naar het hostel.

's Middags heb ik lekker rustig aan gedaan en een beetje rond gelopen. In de avond zouden we bij een restaurant eten met een dakterras. Dit klonk geweldig natuurlijk. Helaas was het duur en betaalde je voor de sfeer en niet het eten. Dat was namelijk heel weinig... daarom daarna met het groepje nog ergens een lekker toetje gaan eten. Die was gelukkig wel de moeite waard!

Laughing

Even daarna heeft de groep zich opgesplitst en ben ik met 4 anderen naar dezelfde plek gegaan als de tweede avond, La Sala. Dit keer was er geen live muziek en was het dus ook niet zo druk. Gewoon even lekker een drankje gedaan dus en toen naar bed. Inmiddels was m'n bed gelukkig redelijk opgedroogd. Snel het bed opgemaakt en erin gekropen.

Zondag 8 april

Vandaag de laatste dag in Antigua. Snel de meeste spullen vast ingepakt en om 10:00u nog naar een uitkijkpunt over Antigua gegaan. Ik val een beetje in herhaling, maar weer super mooi om te zien. Een mooi uitzicht over de stad met op de achtergrond 2 vulkanen. (Eén daarvan zagen we later nog uitbarsten!) Vervolgens door gelopen naar een oude ruïne. Hier een blik kunnen werpen op de binnenplaats en een trouwzaal. We hadden echter niet veel tijd, omdat we hadden afgesproken om met de rest van de groep naar de laatste processie te gaan kijken. Dit was in tegenstelling tot de andere dagen een hele vrolijke tocht. Ze lachten, er was muziek en confetti. Toch een welkome afwisseling na al die zware processies van de dagen ervoor. Daarna mijn spullen verder ingepakt en weer op naar mijn kamer in Xela!

Reacties

Reacties

Linda

weer heel wat herinneringen erbij

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Commundo