lindabrak.reismee.nl

Laatste week vrijwilligersproject

De laatste week op het schooltje was eigenlijk een hele rustige week. De kinderen hadden namelijk examenweek, waardoor ik geen activiteiten meer voor hoefde te bereiden.

Maandag

Op maandag zouden er eerst trainingspakken worden aangemeten bij de kinderen en vervolgens zouden we met zijn allen naar het sportveld gaan voor de sportexamens. Helaas begon het rond een uur of 15:15u keihard te regenen, waardoor het niet mogelijk was om alsnog te gaan sporten

Frown
Daarom zijn Britt, Elke en ik nog maar even in het schooltje gebleven om vervolgens zonder iets te doen weer naar huis terug te keren. Dat was wel heel jammer. Wat wel heel erg leuk was, was dat ik mijn camera had meegenomen om nog wat foto´s van mij en de kinderen te kunnen maken aangezien het mijn laatste week was. Op een gegeven moment heb ik mijn camera aan een van de kids gegeven en die ging foto´s maken. Ze zijn heel leuk geworden, maar die houden jullie dus nog tegoed.

Dinsdag

Omdat de kinderen vandaag examens moesten doen, konden wij daar als vrijwilligers niet echt bij helpen. Tenzij julliede reactieop de vraag: ¨Linda, wat is het antwoord?¨ helpen noemen?

Tongue out
Ik niet... Gelukkig was er voor ons iets anders te doen. Josan en de leraressen wilden namelijk graag dat de bureaus van de kinderen weer eens opnieuw geschilderd zouden worden. Dat was voor ons al vrijwilligers dus een mooie taak. Helemaal in kleding van andere mensen, omdat ik zelf geen oude kleren bij me had, ging ik aan de slag. Schuren, schilderen en lakken. Jaja, zelfs dat heb ik gedaan hier! Om ongeveer 17:00u waren we er voor die dag wel klaar mee en zijn we lekker naar huis gegaan. Niet echt met de kids gewerkt dus, maar wel een productieve dag gehad.

Woensdag

Normaal gesproken ging ik op woensdags nooit naar het schooltje, maar deze woensdag heb ik een uitzondering gemaakt. Ik zou namelijk op vrijdag al vrij zijn en als ik dan ook de woensdag niet zou gaan, zou ik 2 vrije dagen hebben. Daarom heb ik voor mezelf deze dagen omgeruild en ben ik woensdag wel gegaan. Net als dinsdag weer een aantal bureaus geschilderd, omdat we het anders nooit af zouden krijgen.

´s Avonds met Britt en Linda bij mij thuis bingokaarten gemaakt, omdat de kinderen de volgende dag een examen Engels moesten doen over kleuren en nummers die ze van ons geleerd hadden. Wij wilden naast het examen ook graag een spel met ze doen om het educatief en leuk te houden. Daarom voor bingo gekozen en in de avond als een gek zitten knippen, kleuren en nummers schrijven.. Pfoeh, was wel gaar daarna

Surprised

Donderdag

Vandaag was mijn aller-, aller-, allerlaatste dag op het project

Frown
Ik ben samen met Josan en eenandere vrijwilligster meegereden naar de school. Het kwam mij goed uit dat we er vroeg waren, want ik wilde graag nog een aantal dingen doen. Ik moest mijn afscheidscadeaus voor de groepen nog inpakken en ´s ochtends had ik foto´s af laten drukken en wat materialen gekocht om een groot vel papier met mijn eigen foto´s als cadeau achter te laten. Natuurlijk waren er al kinderen aanwezig en kwam er van mijn plan om nog iets te doen, niets terecht haha.

Ze kwamen namelijk meteen naar me toe en grepen me vast. Ik mocht niet weggaan en ze wilden dat ik nog een week zou blijven. Dan moest ik desnoods maar een week minder gaan reizen. Echt zo schattig om te horen! En daarbij zei 1 van de kinderen dat ze al 6 jaar op school zat en nog nooit zo´n leuke vrijwilligster als ik had meegemaakt, en dat meende ze echt zei ze. Ik vond het heel tof om te horen en moest toch echt even slikken. Ik heb ze toen geprobeerd gerust te stellen, omdat er toch nog twee andere vrijwilligsters overblijven als ik weg ben. Maar, dat was niet hetzelfde zeiden ze. Ik ben uniek, blijf meestal rustigen ze konden heel erg met me lachen vonden ze. Nou, wat wilde ik nog meer horen??

Laughing
Voor mij een teken dat ik mijn werk goed heb gedaan en dat ik de beste ben in 6 jaar is natuurlijk een compliment. Misschien zegt ze dit ook wel tegen de volgende, maar toch doet het op zo´n moment goed!!

Net voordat de lessen begonneneven aan Britt en Elke gevraagd of zij het goed vonden dat ik tijdens onze examens Engels mijn taken af zou maken en dat was ok. Ook tijdens de pauze heb ik er nog hard aan gewerkt en met de hulp van Britt de poster afgekregen gelukkig! En ik ben er zelf heel tevreden mee!

Na de examens heb ik samen met Britt de bingo gehouden en dat was hilarisch. Een aantal kinderen wist precies welke kleur en nummer we bedoelden, maar het grootste gedeelte wilde het toch in het Spaans horen. Dat deed ik op een gegeven moment dan maar om het tempo erin te houden en te zorgen dat de bingo in ieder geval goed ging. Nou, kan dat met kinderen niet echt, zo bleek ook hier.

Wink
Maar alles bij elkaar gezien, hebben ze goede oefeningen Engels gehad deze dag.

Nadat we met de laatste groep klaar waren, hebben we mijn afscheid gevierd. EN HOE! De kinderen gingen met z´n allen in een lokaal zitten op de bankjes die neer waren gezet. Ik moest voor de klas gaan staan. De meesten van jullie weten hoe vervelend ik het vind om voor een grote groep te staan en dat was hier niet anders haha. Maar, alles voor het goede doel

Tongue out
Ik kreeg eerst een speech te horen van de hoofdlerares waarin ze me bedankte voor al mijn werk op de school en waarin ze zei dat ik altijd terug mocht komen als ik wil. Vervolgens kreeg ik een soort bewijs van het werk dat ik daar gedaan heb, in de vorm van een oorkonde o.i.d. Ook een aantal kinderen hadden een woordje voorbereid en deden dit met veel zenuwen. Leuk om ze van een andere kant te zien, aangezien ze meestal wel hun mondje weten te gebruiken! Ook kreeg ik van Josan een grote ballon in de vorm van een hart met de woorden ERES ESPECIAL. (Voor de mensen die totaal geen Spaans kunnen: Jij bent bijzonder) Echt te leuk!

Daarna heb ik mijn afscheidscadeau aan de groepen gegeven. Dit waren verjaardagskalenders die door de kinderen zelf waren gemaakt. Ze wilden dit al langer op het schooltje hebben en dus leek het mij een leuk idee om dit als afscheidscadeau te geven. Ik had een week eerder van het donatiegeld namelijk al knutselmateriaal zoals stiften, stickers, glitters, papier, stempels e.d. gekocht om hiervoor te gebruiken. De kinderen hebben toen heel actief allemaal aan hun eigen A4tje gewerkt en versierd. Deze heb ik vervolgens van het geld netjes laten plastificeren, zodat ze de kalender jaren kunnen gebruiken. Ze waren er heel blij mee! Dus namens hen BEDANKT voor de donaties!

Vervolgens heb ik de poster met foto´s gegeven en de kinderen stormden er met z´n allen op af om te kijken of ze er zelf ook op stonden. Iedereen was er heel blij mee en ik kon met een tevreden gevoel terugkijken op de afgelopen 7 weken die ik daar gewerkt heb. Als laatste moesten de kinderen allemaal in een lange rij gaan staan en een voor een langs komen om een knuffel en een tekening of brief te geven als bedankje. Daar hadden ze dus allemaal aan gewerkt, terwijl ik niets gezien heb! TOF!

Evaluatie

Met al deze geweldige verrassingen heb ik het project heel goed af kunnen sluiten! Het was een hele bijzondere en leerzame ervaring! Mede dankzij jullie steun heb ik een aantal dingen kunnen kopen, zoals de tandenborstels en tandpasta. Daarnaast heb ik een aantal knutselmaterialen aangeschaft die ik daar achter gelaten heb, zoals de stempels en stiften. Verder kan ik jullie informeren dat het geld o.a. nog voor de volgende zaken is gebruikt:

  • aankopen voor het verjaardagsfeest van de school (volgens mij had ik dit al bij de foto´s vermeld)
  • huishoudelijke klusjes / aankopen, zoals een nieuwe buitenkraan, nieuwe hendel om het toilet door te spoelen, schroeven om een whiteboard op te hangen, nieuw stuk plafond, nieuwe scharnieren voor deuren, sleutels bij laten maken. En de meest bijzondere: het maken van een gebitsfoto van een van de kinderen. Die liep al geruime tijd met heel veel pijn en nu konden ze eindelijk zien wat er aan de hand was. Daar kreeg ik toch even tranen van in mijn ogen. En daar hebben jullie ook aan bijgedragen. Dank daarvoor!
  • keukenmaterialen, zoals grote soeppan, schenkkan, bestek, pollepel e.d.
  • tafelspelletjes die de kinderen in de pauze kunnen doen, zoals memorie, puzzel, bouwen met blokken e.d.

Er is nu ongeveer de helft van de donatie opgegaan aan deze aankopen. Het overige geld staat op de rekening van het schooltje en hier kan Josan aankopen van doen. Zij houdt mij dan op de hoogte, zodat ik in ieder geval weet wat er met de rest van het geld gebeurt. Zodra er nieuwe dingen zijn aangeschaft, horen jullie het alsnog. Ik hoop dat ze het geld in ieder geval nog even op de rekening laten staan. In augustus wordt het schooltje namelijk gesloopt en krijgen ze een nieuw gebouw. Ik denk dat ze het geld dan goed kunnen gebruiken en wil jullie nogmaals hartelijk bedanken voor jullie bijdrages!!!! Ik heb nu zelf met eigen ogen gezien dat ze alle hulp goed kunnen gebruiken!

Al met al een top ervaring die ik nooit meer zal vergeten!!

Laughing

Xxx

Reacties

Reacties

Papa, mama en Remko

Lieve Linda, je kunt met een heel tevreden gevoel terugkijken op het vrijwilligerswerk in Guatemala waar je zo naar uitgekeken hebt. Je hebt de kinderen daar een fijne tijd gegeven, we zijn trots op je! Hier was het tenslotte allemaal om begonnen. Nu nog lekker genieten van de resterende tijd vóór je weer naar huis komt!

Cocky en Atie

Lieve Linda!

Wat geweldig om zo'n buurmeisje te hebben!

Alie

Hoi Linda
Ik heb weer even alles gelezen je doet echt goed werk daar.Je mag trots op je zelf zijn En geniet er nog een poosje van
Groetjes van ons

Nelleke

Ja, Linda , je hebt goed werk verricht daar in dat verre Guatemala. Petje af, hoor !

groetjes, Nelleke

Lineke

Wat gaat de tijd toch razend snel en wat heb jij een fantastische ervaring opgedaan!! Helemaal te leuk dat iedereen jou zo waardeerde. Een enorme schat aan prachtige herinneringen neem je de rest van jouw leven mee. en wie weet ga je over niet al te lange tijd terug.
Heel veel plezier met reizen en hou ons op de hoogte!!

Yvonne Vos

Lieve linda, ik heb een stuk gemist van jouw verhalen maar ik heb ze nu wel gelezen,wat een mooie tijd hebt je daar gehad, mocht je nog een donatie voor een klein project willen hebben meld dat even dan maak ik nog iets over. Ik mis je wel in het orkest hoor wat dat betreft, kom maar gauw weer naar Nederland!Natuurlijk moet je eerst genieten van de reis die je verder nog gaat maken.
liefs Yvonne

Ries en Bep

Lieve Linda,wat een leuk afscheid hadden ze voor je in petto,je heb dus veel indruk op ze gemaakt kan er trots opzijn.
Donatie is goed terecht gekomen als ik zo lees,wat hebben wij het dan goed.
Geniet nog even en veel liefs van ons.

Hennie en Johan van Dort

Linda, we hebben genoten van alle foto's en alle verhalen. Geniet van de vakantie en we hopen je gezond en wel weer terug te zien in het koude LEERSUM. Goede terugreis.

Nanda

Hoi Linda,
De verhalen van je uitstapjes zijn heel interessant en geven de indruk dat jij veel plezier hebt en volop geniet met gezellige meiden. Maar van het verhaal over je afscheid op het schooltje kreeg ik kippenvel. Ik was diep geroerd, kinderen blij maken is toch het mooiste om te doen, ik ben enorm trots op je. Al die knuffels heb je verdiend. (ook al werd je er waarschijnlijk verlegen van)Het moet heel emotioneel voor je geweest zijn. Ook fijn om te horen dat je nuttige dingen hebt kunnen aanschaffen van de donaties.
Nu nog maar een goede week en je bent al weer thuis. Geniet van je laatste vakantiedagen, maak er een feestje van, goede thuisreis.
Dikke knuffel op afstand

Joke en Ingrid (& family)

Hoi Linda,

Via je blog zijn wij een beetje met je op reis geweest. Leuk om al je ervaringen te lezen. Goed werk gedaan op het schooltje! Een ervaring die je altijd bij zal blijven. Geniet nog van je laatste week en daarna een goede reis terug naar Holland!

Liefs,
tante Joke en Ingrid (& family)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Commundo